Ve čtvrtek říkali, že je to z posledních teplejších, hezkých dnů v tomto podzimu. Tak jsem popadl svoji "kolobrndu" a vyrazil se podívat jen tak kolem vody a taky na jez. Zjistil jsem, že voda v plavebním kanále se vypouští a že už tam skoro žádná není. Když jsem přijel k jezu, zjistil jsem, že je z půlky skoro otevřený. Nad jezem, ve vzdálenější čtvrti Vraňan v Mlčechvostech, kde je náš druhý přístav, že je plně obsazen několika velkými nákladními loděmi. Tak jsem se tam rozjel zjistit, copak se děje. Tam jsem zjistil, že to je stavební loďstvo, které nám tu bude prohlubovat dno plavebního kanálu. Vím, že se o tom mluvilo, když se tu dodělávalo zvýšení podjezdových výšek. Zdá se, že se asi vodní dopravní cesty budou daleko účelněji využívat. Na tlačném remorkéru jsem se dočetl webadresu a na internetu jsem zjistil tato fakta:
Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě
V současné době se na úseku Mělník - Praha Radotín nachází pouze několik míst s lokálním výskytem mělčin, které omezují využitelný ponor plavidel jen na 1,80 m. Pro dosažení ponoru srovnatelného s Labskou vodní cestou, tj. 2,20 m, není nutné souvislé prohloubení celé vodní cesty, ale pouze lokální prohloubení problematických lokalit.
Účelem stavby je zabezpečit na Vltavské vodní cestě v úseku Mělník (ř. km 0,00) - Praha Radotín (ř. km 63,8) v rámci stávající plavební dráhy souvislou plavební hloubku 2,5 m, což umožní rozvoj a efektivnější využívání této vodní cesty. Prohloubení dna bude probíhat pouze ve vymezeném prostoru plavební dráhy.
Těžba a rozpojování hornin ze dna řeky se předpokláda, že bude prováděno s využitím rypadla na pontonu v kombinaci obojživelným dozerem, hydraulickým rypadlem, případně hydraulickými kladivy na bagru. Předpokládá se, že materiál bude z místa těžby přesunut na hromady (v korytě toku), odkud bude následně nakládán na loď a odvážen na učené překladiště. Materiál nebude v žádném případě vyhrnován na břehy.
Pro nás, na plavebním kanále, jsou zajímavé tyto úseky:
SO 01 HOŘÍN KKM 0,0 – 0,90
SO 02 VRAŇANY 11,6 – 17,9; PK MIŘEJOVICE 17,9 – 18,3
Kanál prošel velkou modernizací v uplynulých třech letech. Stavbaři předělali celkem sedm mostů přes kanál tak, že se podjezdná výška pro lodě zvýšila ze 4,5 metru na sedm metrů. Tři mosty jsou nově zdvižné. Spolu s vylepšení plavební komory Hořín přesáhla investice výrazně miliardu korun.
Bacha!!!! Teď jsem si všimnul, že na fotografiích je chybný letopočet 2020 a skutečnost je samozřejmě 2022 !!! Omlouvám se!